Intervju: Andrej Osterman, svetovalec direktorja LPP
»Z avtobusi na CNG vozimo čim več, ker so ekološko primernejši kot starejši dizelski avtobusi.«
S svetovalcem direktorja javnega podjetja Ljubljanski potniški promet smo se pogovarjali o izkušnjah z avtobusi na stisnjen zemeljski plin na območju Ljubljane in njene okolice. LPP tovrstne avtobuse uporablja od leta 2011 in jih ima v svojem voznem parku največ v Sloveniji. Zaradi najboljše kombinacije relativno ugodne cene in prijaznosti do okolja si v podjetju želijo še povečati število vozil na omenjeni energent.
Koliko imate trenutno vseh avtobusov, koliko od teh je na stisnjen zemeljski plin (CNG), koliko avtobusov na CNG boste imeli konec leta 2016 in koliko jih nameravate še kupiti v prihodnjih letih?
V javnem podjetju Ljubljanski potniški promet imamo 278 avtobusov, od tega 58 avtobusov za opravljanje medkrajevnih linijskih prevozov in 220 avtobusov za prevoze na mestnih linijah. Med mestnimi avtobusi imamo tudi 36 avtobusov, ki za pogonsko gorivo uporabljajo zemeljski plin. Plin je shranjen (komprimiran) pod tlakom 200 barov v posebnih visokotlačnih rezervoarjih, ki so po navadi na strehi avtobusa. V strokovnem žargonu take avtobuse imenujemo »CNG avtobusi«. CNG (izg. si en dži) izhaja iz okrajšav za angleške besede Compressed Natural Gas. S tem povemo, za kakšno vrsto plina gre in kako je shranjen, za razlikovanje od LNG, ki je zemeljski plin v utekočinjenem stanju, ali pa za razlikovanje od LPG, ki je utekočinjeni naftni plin s popolnoma drugačnimi karakteristikami kot zemeljski plin.
V decembru 2015 smo podpisali pogodbo za nakup 30 zgibnih, nizkopodnih mestnih avtobusov MAN Lion's City G CNG, ki za pogonsko gorivo uporabljajo zemeljski plin. Avtobusi bodo zapeljali na ljubljanske ulice v sredini maja 2016.
Letos bomo nabavili še dva midibusa Feniksbusa na zemeljski plin. Ti avtobusi so narejeni na šasijah IVECO, opremljenih z motorji prostornine 3000 kubičnih centimetrov, prirejenimi za zemeljski plin.
Z vsemi predvidenimi nakupi bomo imeli na koncu leta 2016 v voznem parku 68 avtobusov tipa CNG, kar bo obsegalo dobrih 30 % voznega parka mestnih avtobusov. Seveda se ne bomo ustavili pri tej številki, ampak bomo tudi v prihodnjih letih nadaljevali zamenjavo dizelskih avtobusov z avtobusi na CNG. V strategiji razvoja LPP načrtujemo, da bi polovico voznega parka sestavljali avtobusi na CNG, ostalo pa avtobusi z dizelskim pogonom. Je pa težko napovedati, kaj se bo dolgoročno dejansko zgodilo, ker se lahko na tem področju uveljavi še kakšna druga tehnologija.
Delež avtobusov na stisnjen zemeljski plin se tako v vašem voznem parku od leta 2011, ko ste kupili prva vozila na tovrstni pogon, povečuje. Približno koliko kilometrov so do zdaj prevozili ti avtobusi? Kakšna je njihova poraba?
Z avtobusi na CNG vozimo čim več, ker so ekološko primernejši kot starejši dizelski avtobusi. Mestni enojni avtobus na CNG prevozi letno približno 75.000 km. Od začetka obratovanja v letu 2011 so prevozili že več kot 6 milijonov kilometrov, z zgibnimi avtobusi na CNG pa smo tudi prevozili že več kot milijon kilometrov. Povprečna poraba pri enojnih avtobusih na CNG, dolžine 12 m, znaša 40 kg zemeljskega plina na 100 km, pri zgibnih avtobusih (18 m) pa je poraba približno 52 kg zemeljskega plina na 100 km.
Kaj pravijo vaši vozniki, kakšne so njihove izkušnje? Občutijo kakšne razlike pri vožnji v primerjavi z vozili na bencinska in dizelska goriva?
Vozniki so z avtobusi na CNG zadovoljni. V primerjavi z dizelskimi avtobusi je vožnja z avtobusi na CNG nekoliko tišja in z manj vibracijami, kar je prav gotovo ugodno za voznike in potnike.
V Mariboru so ravnokar nabavili avtobuse na dizelski pogon, čeprav je usmeritev EU zmanjšati odvisnost od nafte. V ta namen je EU sprejela direktivo, ki definira vrsto alternativnih goriv (električna vozila, hibridna …), ki naj bi nadomestila nafto. Zakaj ste se odločili ravno za avtobuse na CNG?
V Ljubljani in LPP smo se odločili za zemeljski plin, ker smo prepričani, da je to trenutno boljša izbira kot dizelsko gorivo. Evropski standard za izpušne pline zahteva, da morajo izpušni plini novih avtobusov ustrezati standardu EURO VI. Te standarde dosegajo tudi dizelski avtobusi, vendar menimo, da bo to težko čez 8 ali 10 let, ko bodo motorji že obrabljeni. Predvsem nas skrbi izpust delcev PM10 in PM2,5, ki so izredno nevarni za zdravje. Danes lahko na cesti pogosto vidimo starejša vozila na dizelski pogon, ki spuščajo dobesedno dimne zavese.
Poleg naštetega je investicija v avtobuse na CNG samo 10 odstotkov dražja od nakupa dizelskih avtobusov, kar je še ekonomsko opravičljivo. Druge tehnologije pogonov (hibridni, električni z baterijami, gorivne celice) so bistveno dražje in težko ekonomsko opravičljive. Samo za ilustracijo: cena enojnega avtobusa na CNG je približno 230.000 EUR, cena električnega na baterije pa 400.000 EUR.
Kot je znano, so mestni avtobusi izpostavljeni nevarnosti prometnih nesreč, saj so praktično ves dan na cesti. Kako je poskrbljeno za varnost v avtobusih na CNG? So morda ta vozila varnejša kot tista na bencinska in dizelska goriva?
S prometnega stališča so avtobusi na CNG enako varni oziroma nevarni kot drugi avtobusi, saj je za volanom vedno človek, ki pa je zmotljiv. Glede na število kilometrov, ki jih prevozijo naši vozniki, imamo razmeroma malo nesreč.
Pri avtobusih na CNG se ljudje pogosto sprašujejo, kaj bi se zgodilo, če bi se avtobus vžgal. Ali bi eksplodiral? Kako močna bi bila eksplozija? … Zgodilo se ne bi nič takega, ker so visokotlačni rezervoarji, v katerih je shranjen plin, opremljeni z varnostnim sistemom, ki pri povišani temperaturi omogoči, da plin ekspandira v atmosfero in s tem prepreči eksplozijo.
Pri rezervoarjih, v katerih je shranjeno dizelsko olje ali bencin, pa tega varnostnega sistema ni. Gorivo v rezervoarju najprej zavre, nato se upari in pritisk narašča vse do trenutka, ko rezervoar zaradi previsokega pritiska eksplodira. Tedaj se vse skupaj tudi vžge in katastrofa v okolici je neizbežna.
Kaj pravijo uporabniki Ljubljanskega potniškega prometa? Razpolagate morda s kakšnimi podatki o zadovoljstvu potnikov glede vožnje z avtobusi na CNG? Na katerih trasah se lahko vozijo s temi avtobusi?
Potniki so z vožnjo z avtobusi na CNG prav gotovo zadovoljni. To pa predvsem zato, ker so to novi, moderni avtobusi, nizkopodni in potnikom prijazni. Običajni potniki sploh ne vedo, kakšen pogon ima avtobus. Bolj opazijo svetlo notranjost, kontrastno oprijemno drogovje, drugačne sedeže. Tehnične podrobnosti so bolj za poznavalce, ki hitro opazijo grbo na strehi avtobusa, v kateri je rezervoar za plin, čutijo mirnejši tek motorja in manj vibracij. Z avtobusi na CNG vozimo skoraj na vseh mestnih linijah, saj v primerjavi z dizelskimi avtobusi zanje ni nobenih omejitev.
.