Novice
O zemeljskem plinu in
plinskih tehnologijah.
Novice

V zimskem času mejne vrednosti trdnih delcev (PM 10) v zraku večkrat presežene

K skupnim emisijam trdnih delcev PM 10 v Sloveniji kar dve tretjini prispevajo male kurilne naprave. Najbolj onesnažujejo kurilne naprave na les.

K skupnim emisijam trdnih delcev PM 10 v Sloveniji kar dve tretjini prispevajo male kurilne naprave. Najbolj onesnažujejo kurilne naprave na les.

Pozimi je preseganj mejnih vrednosti dnevne koncentracije trdih delcev največ. V zadnjih letih se najpogosteje izvajajo meritve delcev premera 10 (PM 10) in 2,5 (PM 2,5) nanometra, ki so zdravju najbolj škodljivi, saj prisotnost cinka v delcih poveča moč vnetja, stopnjo odmiranja tkiv in preobčutljivosti pljuč. Predpisana dnevna mejna vrednost koncentracije delcev PM 10 je 50 mikrogramov na kubični meter, v koledarskem letu pa je dovoljenih 35 preseganj mejne vrednosti. Rezultati študije ESCAPE, objavljene leta 2013, so pokazali, da so za zdravje prebivalcev v urbanih okoljih lahko škodljive tudi že količine delcev PM 10 in PM 2,5, manjše od trenutno veljavnih mejnih vrednosti v EU.

Po navedbah Agencije Republike Slovenije za okolje dosega delež malih kurilnih naprav v skupnih emisijah delcev PM 10 v Sloveniji kar dve tretjini. Najbolj onesnažujejo zastarele kurilne naprave na les in fosilna goriva. Pomemben delež k onesnaževanju s trdnimi delci pa prispeva tudi promet.

Stroški ukrepov za izboljšanje kakovosti zraka so navadno izredno visoki, in to je največja težava za izboljšanje. V Sloveniji imamo v 80 občinah že zgrajeno plinovodno omrežje, in to ravno na območjih, kjer je problematika onesnaženosti z delci PM 10 najizrazitejša. Žal pa se država tega noče zavedati. Pristojne institucije do zdaj niso ukrepale, da bi lastniki stanovanjskih in tudi poslovnih objektov začeli uporabljati plinske ogrevalne naprave, ki ne onesnažujejo zraka z delci PM 10. In to kljub predlogom lokalnih skupnosti in drugih deležnikov. 

Zelo podobne so razmere v transportu. Uvedba stisnjenega zemeljskega plina lahko bistveno izboljša kakovost zraka. Poleg tega lahko infrastrukturo za uporabo vozil na zemeljski plin uporabimo tudi za uporabo biometana v prometu, kar bi razširilo možnosti za uporabo obnovljivih virov energije v transportu. Pristojne državne ustanove tega potenciala infrastrukture za uporabo zemeljskega plina v prometu še niso prepoznale. Tudi politika držav, kot sta Španija in Nemčija, je naklonjena spodbujanju uporabe zemeljskega plina in bioplina v prometu. 

Spremljanje aktualnih podatkov o kakovosti zraka v Sloveniji

Aktualne podatke, analize in napovedi o onesnaženosti zraka po Sloveniji lahko spremljajte na spletni strani Agencije RS za okolje:

  • testna napoved ravni onesnaženosti z delci PM 10 je dostopna tukaj;
  • povprečne urne in dnevne koncentracije onesnaževal so dostopne tukaj.
Priklop zemeljskega plina
Zemeljski plin se splača in poplača

S tem, ko uporabljate spletno mesto, dovoljujete uporabo piškotkov v skladu z našo politiko varovanja zasebnosti. Če želite nastavitev spremeniti, kliknite tukaj.