Odziv GIZ-DZP na sprejetje Energetskega zakona
GIZ-DZP opozarja na posledice sprejetega Energetskega zakona za gospodinjske odjemalce plina
Sprejeti Energetski zakon (EZ- 2) je rezultat nespametne energetske politike, vsaj kar zadeva člene, ki obravnavajo oskrbo s plinom oziroma na prepoved vgradnje kondenzacijskih plinskih kotlov in na področje podeljevanja in podaljševanja koncesij za distribucijo plina. Na GIZ DZP opozarjajo tudi na dejstvo, da sta dve pravni mnenji, prvo glede prepovedi vgradnje kondenzacijskih kotlov in drugo glede koncesij za distribucijo plina, ki ju je naročili pri Inštitutu za javno upravo pri Pravni fakulteti v Ljubljani izkazali, da so določbe, ki se nanašajo na oskrbo s plinom (22. člen EZ-2) v neskladju z Ustavo Republike Slovenije.
Prepoved vgradnje plinskih kotlov v stanovanjske novogradnje je izrazito nepoštena do gospodinjskih odjemalcev plina, saj jim prepovedujejo uporabo plina, ki je cenovno ugoden in stabilen energetski vir, po drugi strani pa bo država manjkajočo električno energijo v zimskem obdobju za te odjemalce pridobila iz plinskih elektrarn. In to iz plina, ki ga je gospodinjskim odjemalcem prepovedala!
S tem EZ-2 prepoveduje cenovno ugodno ogrevanje v novih stanovanjskih novogradnjah. In to tako s stališča začetne investicije, saj je splošno znano, da je plinski kotel še enkrat cenejši od toplotne črpalke. Prepoved pa je za gospodinjstva prav tako škodljiva tudi zaradi cene energenta, saj se je zemeljski plin letos med ogrevalno sezono pocenil že za 20%, s prvim majem pa se bodo cene plina dodatno znižale minimalno za 10%. In to zagotovo ne bo zadnja pocenitev. Ker pa ti kotli lahko delujejo tudi na obnovljive pline, taka prepoved pomeni tudi prepoved uporabe obnovljivih virov energije v obliki plinov v stanovanjskih novogradnjah. Z izrivanjem plinskih kotlov se bo osiromašil trg ogrevalnih sistemov oziroma konkurenca na tem trgu.
EZ-2 je prav tako zelo problematičen na področju podeljevanja in podaljševanja koncesij za distribucijo plina, saj na primer določa, da bo z dnem sprejetja zakona omogočeno podeljevanje koncesij za distribucijo plina le ob pogoju, da bo v distribuiranem plinu 80% obnovljivih plinov. Noben daljinski sistem (električno omrežje, daljinsko ogrevanje) nima danes takšnega deleža obnovljivih virov, še posebej če govorimo o zimskem obdobju. Ti ukrepi so popolnoma neutemeljeni in celo škodljivi, ker je neizpodbitno, da država za prehod na obnovljive pline do danes ni vzpostavila nobenih potrebnih pogojev ali kakršnegakoli spodbujevalnega okolja.
Dejstvo je, da plin nima ustrezne alternative in je še nekaj časa ne bo imel. Od danes do 1.1.2031 potečejo koncesije za distribucijo plina v 33 občinah. Občine ne bodo mogle podeljevati več koncesij, ampak jih bodo lahko samo podaljšale z obstoječim koncesionarjem. V skladu z EZ-2 bi te občine lahko podaljšale koncesijo do obdobja 2030 – 2035. Pri tem pa se izpostavlja pomembno vprašanje, kakšno bo tedaj stanje na področju alternativ plinu, saj prvič še vedno ne bo dovolj električne energije iz obnovljivih virov energije v zimskem obdobju za te nekoč plinske odjemalce in drugič bo električno omrežje v zimskem obdobju še vedno preobremenjeno, oziroma nikakor ne bo moglo zadostiti potrebam vseh tistih, ki so se ogrevali na plin. Električno omrežje namreč ni bilo zgrajeno za potrebe oskrbe energije za ogrevanje. Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo (MOPE) prav tako ob sprejemu EZ-2 ni nikoli podalo odgovora na zelo pomembno vprašanje, kakšna bo omrežnina za uporabo električnega omrežja leta 2030, 2032 ali 2034, saj je treba do tega leta vložiti kar 4,5 milijarde EUR v posodobitev oziroma nadgradnjo električnega distribucijskega omrežja. Potrebne investicije v električno omrežje pa najbolj poganja ravno dodatni odjem električne energije v zimskem obdobju.
Politični odločevalci so tako popolnoma spregledali, da imamo v Sloveniji že zgrajeno, dobro delujoče in razvejano distribucijsko plinovodno omrežje ter dovolj virov za proizvodnjo domačih plinov obnovljivih izvorov.
mag. Urban Odar
direktor GIZ-DZP


